Projekt rozporządzenia w sprawie ryzyk mających wpływ na sposób klasyfikacji zobowiązań wynikających z umów o partnerstwie publiczno – prywatnym oraz czynników uwzględnianych przy ich ocenie

Ministerstwo Gospodarki przygotowało projekt rozporządzenia w sprawie ryzyk mających wpływ na sposób klasyfikacji zobowiązań wynikających z umów o partnerstwie publiczno – prywatnym oraz czynników uwzględnianych przy ich ocenie. Jak czytamy w uzasadnieniu projektu przygotowywane rozporządzenie ma na celu usprawnienie sposobu klasyfikacji zobowiązań z umów o partnerstwie publiczno – prywatnym, w kontekście ich wpływu na państwowy dług publiczny i deficyt sektora finansów publicznych.

Przypomnijmy:  do 1 stycznia 2011 r. do poziomu zadłużenia były wliczane wyłącznie wymagalne zobowiązania wynikające z umów PPP. Stan ten zmienił się jednak po wejściu w życie rozporządzenia w sprawie szczegółowego sposobu klasyfikacji  tytułów dłużnych zaliczanych do państwowego długu publicznego (rozporządzenie Ministra finansów z dnia 23 grudnia 2010 r. w sprawie szczegółowego sposobu klasyfikacji tytułów dłużnych zaliczanych do państwowego długu publicznego, Dz. U. 2010, Nr 252, poz.1692) , kiedy do kategorii „zaciągnięte kredyty i pożyczki” (art. 72 ust. 1 pkt 2 ustawy o finansach publicznych) zaliczono „umowy o partnerstwie publiczno – prywatnym, które mają wpływ na poziom długu publicznego”. Brzmienie przepisu nie zmieniło się po zmianie rozporządzenia z początkiem 2012 roku (rozporządzenie Ministra finansów z dnia 28 grudnia 2011 r. w sprawie szczegółowego sposobu klasyfikacji tytułów dłużnych zaliczanych do państwowego długu publicznego, Dz. U. 2011, Nr 298, poz.1767).

Tak sformułowany przepis spowodował dezorientację co do sposobu klasyfikacji zobowiązań wynikających z umów ppp. Sytuacji nie uzdrowiły również zalecenia Ministerstwa Finansów, aby do klasyfikacji zobowiązań z umów ppp stosować zasady określone decyzji Eurostatu z dnia 11 lutego 2004 r., odnoszącej się do sposobu traktowania i ujmowania umów ppp z perspektywy deficytu oraz długu sektora instytucji rządowych i samorządowych (New Decision of Eurostst on deficyt and debt – Trestment of public – private partnerships, nr 18/2004).

Wobec powstałego zamieszania ustawodawca zdecydował się przenieść bezpośrednio do ustawy o ppp niektóre zasady wynikające z ww. decyzji. Z dniem 1 stycznia 2013 r. do ustawy o ppp dodano art. 18a, wskazujący kiedy zobowiązania z umowy o ppp mają wpływ na państwowy dług publiczny i deficyt sektora finansów publicznych, a nadto przewidujący możliwość wydania aktualnie procedowanego rozporządzenia.
Aktualnie obowiązujące przepisy ustawy o ppp, posługują się pojęciem ryzyk: budowy, dostępności i popytu. Rozkład tych ryzyk pomiędzy partnerów w konkretnym projekcie przesądza, zgodnie z art. 18a ust. 1, o wpływie zobowiązań wynikających z zawartej umowy ppp na wskaźniki zadłużenia.

Przygotowywane rozporządzenie ma być kolejnym etapem zwiększania pewności prawnej projektów realizowanych w formule PPP w Polsce.  Odnosi się ono szczegółowo do każdego trzech wyżej wymienionych kategorii ryzyk, określając ich zakres i czynniki, jakie powinny być brane pod uwagę przy ich ocenie. Warto w tym miejscu wskazać, że zakres każdego z ryzyk został określony poprzez otwarte wyliczenie zdarzeń z nim związanych. Podobnie, wskazując czynniki brane pod uwagę przy ocenie ryzyka, prawodawca zdecydował się na jedynie przykładowe ich wyliczenie.

Projekt został skierowany do uzgodnień międzyresortowych 14 maja 2014 r.

Więcej aktualności

Trwają prace nad nowelizacją „ustawy śmieciowej”

Przygotowywana jest zmiana ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (dalej: u.c.p.g.). W marcu 2014 r. do laski marszałkowskiej wpłynęły dwa projekty zmian, pierwszy został wniesiony przez grupę posłów Platformy Obywatelskiej natomiast drugi z inicjatywy poselskiej Sojuszu Lewicy Demokratycznej. Do rozpatrzenia obu projektów została powołana nadzwyczajna podkomisja sejmowa, na

Czytaj dalej >

Prace nad ustawą o utrzymaniu czystości i porządku w gminach na finiszu?

10 października 2014 r., po wielomiesięcznych pracach w komisjach sejmowych, Sejm przegłosował ustawę o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Uchwalona przez Sejm nowelizacja powstała na bazie dwóch projektów poselskich, zgłoszonych przez PO oraz SLD. Na potrzeby pracy nad zgłoszonymi projektami powołano specjalną podkomisję, której przewodniczy poseł

Czytaj dalej >

Nowe zasady przygotowania inwestycji kolejowych

Ustawą z dnia 15 stycznia 2015 r. o zmianie ustawy o transporcie kolejowym oraz niektórych innych ustaw w sposób znaczący znowelizowano rozdział 2b ustawy o transporcie kolejowym, który dotyczy szczególnych zasad i warunków przygotowania inwestycji dotyczących linii kolejowych. Szczególnie istotna jest zmiana art. 9o ust. 1 polegająca na rozszerzeniu legitymacji

Czytaj dalej >